Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2012

Η χειρουργική στην αρχαία Ελλάδα

Η Συνέντευξη του καθηγητή κ. Στέφανου Γερουλάνου

- Κύριε καθηγητά, τα χειρουργικά εργαλεία της Αρχαιότητας μπορούν να συγκριθούν με τα σημερινά;


- Τα αρχαία χειρουργικά εργαλεία δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από τα σημερινά. Όπως και όλα τα αρχαία οικιακά εργαλεία, όταν λάβουν την πρακτική τελική τους μορφή, δεν χρειάζεται να αλλάξουν. Έτσι το νυστέρι έχει την ίδια μορφή. Τα πρώτα εργαλεία, που έχουμε βρει ήδη από το 1000 π.Χ., δηλαδή το κεφαλοτρύπανο του 2ου αιώνος π.Χ., που βρέθηκε στο Δίον, είναι πανομοιότυπο με το σημερινό, απλώς τότε ήταν χειροκίνητο, ενώ σήμερα είναι ηλεκτροκίνητο, αλλιώς το τρυπάνι είναι ακριβώς όμοιο, τα άγκιστρα είναι πανομοιότυπα, οι λαβίδες είναι όμοιες, οι ουροκαθετήρες απλώς άλλαξαν και έγιναν από πλαστικό, ενώ στην αρχαία εποχή έπαιρναν την μορφή της ουρήθρας και ήσαν από μολύβι η ορείχαλκο, μάλιστα όχι μόνον δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν, αλλά κληροδότησαν και μέχρι σήμερα τα αρχαία ονόματά τους. Ένα βλεφαροκάτοχο έχει το όνομά του από την Αρχαιότητα και παραμένει μέχρι σήμερα βρεφαροκάτοχο, η λαβίδα παραμένει και σήμερα λαβίδα, το νυστέρι το ίδιο, κρατούν τα ίδια ονόματα από τότε, όχι μόνον στην Ελληνική Γλώσσα αλλά και στην Γαλλική και στην Γερμανική και την Αγγλική, όπου μεταφράζονται από τα Λατινικά.

- Που βρέθηκαν τα αρχαιότερα χειρουργικά εργαλεία;

- Στην Ναυπλία της Αργολίδος, και μάλιστα σε έναν τάφο, που θα μπορούσε και θα θέλαμε πολύ να ήταν του Παλαμήδη, του ήρωα της Ιλιάδας. Πρόκειται για σπάνια ευρήματα και για τα πιο αντιπροσωπευτικά εργαλεία, που δείχνουν, ότι ήδη από τότε οι ιατροί έκαναν χειρουργικές επεμβάσεις και χρησιμοποιούσαν χειρουργικά εργαλεία, όπως και σήμερα.

Εγχείρηση στο κρανίο από έναν γιατρό παρουσία του Ασκληπιού –ο οποίος υποδηλώνεται με το ραβδί του. Ίσως πρόκειται για ανάτρηση (διάνοιξη) του κρανίου, τα εργαλεία όμως δεν μπορούν να ταυτιστούν με βεβαιότητα. Αττικό αναθηματικό ανάγλυφο, πρώτο μισό του 4ου αιώνα π.Χ. (Πηγή: Στ. Γερουλάνου, Rene Bridler «Τραύμα. Πρόκληση και φροντίδα του τραύματος στην Αρχαία Ελλάδα», εκδ. «Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας».)

- Χειρουργικά εργαλεία χρησιμοποιούσαν και στον Τρωικό Πόλεμο. Αυτό σημαίνει, ότι η Ιατρική και η Χειρουργική προϋπήρχαν των Ομηρικών επών;

- Ένα εργαλείο, το οποίο είναι τελειοποιημένο ήδη στην Ομηρική εποχή, εξυπακούεται, ότι χρειάζεται εκατοντάδες χρόνια, για να φτάσει σε αυτήν την τέλεια μορφή. Και βεβαίως πριν από τον σίδηρο χρησιμοποιούσαν τον οψιδιανό, αλλά και αυτός ήταν ένα τέλειο μαχαιρίδιο, το οποίο έκοβε πάρα-πάρα πολύ λεπτά. Οψιδιανοί, που βρέθηκαν στον Άγιο Κοσμά, στον Άλιμο, έδειξαν, ότι μπορούσε να ξυριστεί κάποιος με αυτά, χωρίς να κοπεί. Οι οψιδιανοί αυτοί είναι του 8000 π.Χ.. Όσον αφορά στον σίδηρο, για να μπορέσεις να τον χρησιμοποιήσεις σε ξίφη και ασπίδες, όπως εκείνες οι καταπληκτικές ασπίδες του Αχιλλέα και του Αγαμέμνονα, πρέπει να έχεις δουλέψει τον σίδηρο για εκατοντάδες χρόνια, ίσως και χίλια. Σίγουρα όλα αυτά πάνε πολύ πίσω στον χρόνο, αλλά επειδή ο σίδηρος σκούριαζε με την υγρασία, έχουν χαθεί τα περισσότερα. Ως εκ τούτου βρίσκουμε πολύ περισσότερα στην Αίγυπτο, από ό,τι βρίσκουμε στις ελληνικές ανασκαφές.XEIRURGIKA1

Χειρουργικά εργαλεία, μερικά με μικροσκοπικό διάκοσμο, του α΄ αι. μ.Χ.. Διακρίνονται μαχαιρίδια, λαβίδες, σαρκολάβοι, ψαλίδια, κυαθίσκοι (κοχλιάρια), μήλαι, ξύστραι, άγκιστρα και τρυπάνια.


- Η Χειρουργική είναι «επιθετική Ιατρική»;

- Δεν θα έλεγα, ότι είναι επιθετική Ιατρική. Η Χειρουργική Ιατρική είναι παρηγορητική Ιατρική, και η πρώτη Ιατρική ξεκίνησε, όταν κάποιος μακρινός πρόγονος έσπασε το χέρι του η το πόδι του. Ακόμη και κάποια ζώα, όπως η μαϊμού, όταν σπάσει το χέρι της, παίρνει μερικά κλαδιά και μερικές ρίζες και το τυλίγει έτσι, που να παραμένει ακίνητο και να μην πονάει. Είναι μία τραυματολογία, η οποία βλέπουμε ότι πηγαίνει πάρα- πάρα πολλά χρόνια πίσω. Βλέπουμε, ότι η Ιατρική ξεκίνησε ενστικτωδώς, το άτομο δεν ανέχεται και δεν αντέχει να πονά. Το ίδιο γίνεται και με τα βότανα, με βάση τις πολύ- πολύ παλιές εμπειρίες μάθαμε, ότι κάποια χόρτα είναι δηλητηριώδη, και τα αποφεύγουμε, γιατί οι πρόγονοί μας είδαν τους δικούς τους να πεθαίνουν. Επίσης, όταν έχουμε ένα απόστημα, έναν απλό «καλόγηρο», τι κάνουμε; Τον ανοίγουμε και αμέσως νοιώθουμε καλύτερα. Ακόμη και αν νεκρωθεί ένα σκέλος, το απλούστερο είναι με μία γρήγορη επέμβαση να το αφαιρέσουμε.. Αυτά ήταν πράγματα, που γίνονταν στην Αρχαιότητα. Υπάρχουν και απεικονίσεις ατόμων, τα οποία έχουν τεχνητά μέλη.

Η ανεπτυγμένη Οδοντιατρική και η «Καισαρική Τομή» στην Αρχαιότητα
XEIRURGIKA2

Ιπποκράτειος Οδοντιατρική. (Πηγή: Αρχείο καθηγητή Στ. Γερουλάνου.)

- Είχαμε και ανεπτυγμένη Οδοντιατρική;
Υπήρχαν οδοντίατροι στην Αρχαιότητα;

- Βεβαίως και υπήρχαν οδοντίατροι και ανεπτυγμένη Οδοντιατρική στην Αρχαιότητα! Οι ίδιοι οι γιατροί την ασκούσαν, έχουν διασωθεί σιαγόνες, που είχαν σπάσει από τραύμα, και ο γιατρός η ο οδοντίατρος είχε κάνει οκτάρια γύρω από τα δόντια με σύρμα από χρυσό έτσι, ώστε να σταθεροποιηθεί το σπάσιμο. Επί πλέον έχουν βρεθεί και γέφυρες, έχουν βρεθεί διάφορες οδοντιατρικές κατασκευές, που δείχνουν, ότι η Οδοντιατρική στην Ελλάδα όπως και η Ιατρική ήταν πολύ εξελιγμένη. Ο Ασκληπιός ήλθε στον κόσμο με χειρουργική επέμβαση, την οποία σήμερα ονομάζουμε «Καισαρική Τομή». Γι’ αυτό δεν θα έπρεπε να ονομάζεται «Καισαρική» αλλά «Απολλώνεια Τομή», καθ’ ότι ήταν ο ίδιος ο Απόλλων που τον έσωσε. Βλέπουμε τον Φιλοκτήτη με αληθινό επίδεσμο στο πόδι, όπως και τον υιό του Ασκληπιού, τον Μαχάονα, να επιδένει το τραύμα του Μενέλαου. Όλα αυτά είναι χαραγμένα επάνω σε αμφορείς επάνω σε επιτύμβιες στήλες κ.λ.π., και δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.

Και δεν θα έπρεπε να αδικούμε τους ιατρούς, που διέσωσαν θαρραλέα την Αρχαιοελληνική Ιατρική κατά την Βυζαντινή Εποχή, μοχθώντας σκληρά και αντιγράφοντας ακούραστα τα σπάνια ιατρικά συγγράμματα, υπηρετώντας το λειτούργημα του ιατρού και όχι το πολιτικό θεοκρατικό σύστημα, που έκαιγε στην πυρά ό,τι ερχόταν σε αντίθεση με τις δεισιδαιμονίες και το σκότος της ανατολίτικης πολιτικής του.

XEIRURGIKA3
Η γέννηση του Ασκληπιού με «καισαρική τομή». (Πηγή: Στ. Γερουλάνος, Ε. Δούκα, Μ. Παπαδοπούλου: «Surgical Infections. Lessons from History», εκδ. «Onassio Cardiac Surgery Center and Department of History of Medicine», University of Ioannina.)

- Το ήθος των αρχαίων Ελλήνων ιατρών ήταν αναμφισβήτητο;

- Ήδη από την Αρχαιότητα η Ιατρική είχε και τις δύο μορφές της, που τις βλέπουμε και σήμερα: Να είναι λειτούργημα η επάγγελμα; Χαρακτηριστικό είναι, ότι ο Δίας, έδιωξε τον Απόλλωνα από τον Όλυμπο και τον έστειλε στη Γη με τους θνητούς για έξι μήνες, επειδή χρηματίστηκε. Με τον ερχομό του Ιπποκράτη η Ιατρική γίνεται χωρις αμφιβολία λειτούργημα, ταυτόχρονα ο Ιπποκράτης δεν απαγορεύει την αμοιβή, αλλά αντιθέτως επιθυμεί να πληρωθεί ο ιατρός για την εργασία του. Το λειτούργημα η επάγγελμα συνυπάρχουν δια μέσου των αιώνων, και θα δείτε, ότι πάντα οι ιατροί βρίσκονται κάπου στο ενδιάμεσο. Και δεν νομίζω, ότι θα υπάρξει γιατρός, που θα απαιτήσει χρήματα από έναν άπορο ασθενή. Ούτε νομίζω, ότι διαφέρει ο χαρακτήρας μας τόσο πολύ από εκείνον των προγόνων μας. Μάλιστα μερικοί διατείνονται, ότι είμαστε Έλληνες, γιατί εξακολουθεί να υπάρχει ανάμεσά μας αυτή η αμφιθυμία, όπως και η ζήλεια και ο φθόνος, γι’ αυτό φυλακίσαμε τον Αριστείδη, τον Κολοκοτρώνη, όπως σκοτώσαμε τον Μιλτιάδη, τον Ανδρούτσο, τον Καποδίστρια.

- Αληθεύει, ότι κάποιοι θέλουν να καταργήσουν τον όρκο του Ιπποκράτη;

Ο όρκος του Ιπποκράτη είναι ένα από τα μεγαλύτερα γραπτά, τα οποία έχει γεννήσει το μυαλό του ανθρώπου. Ήταν μία εποχή μεγαλείου, όπου υπήρχε ένας Αισχύλος, ένας Περικλής, ένας Σωκράτης, παρομοίως και στην Ιατρική υπήρξε ο μεγάλος Ιπποκράτης, ο οποίος συνέλεξε όλη την παλαιότερη ιατρική γνώση. Στον Ιπποκράτειο όρκο είναι η πρώτη φορά, που για τον γιατρό δεν υπάρχει καμμιά διαφορά μεταξύ ανδρός και γυναικός ασθενούς, δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ ελευθέρου η δούλου ασθενούς. Τίθενται αρχές υπέρ της ζωής, προστατεύεται το έμβρυο κ.λ.π. Αυτά είναι βήματα, που δεν έγιναν από κανέναν άλλον πολιτισμό μέχρι τότε.

Σήμερα ο όρκος του Ιπποκράτη σε διάφορα κράτη είτε έχει καταργηθεί είτε έχει διαφοροποιηθεί. Για παράδειγμα οι χριστιανοί θεωρούν, ότι σε ένα χριστιανικό κράτος δεν μπορείς να ορκιστείς στον Ασκληπιό, στην Υγεία και στην Πανάκεια. Αυτό μπορούν να το αλλάξουν, όπως το άλλαξαν στην Παγκόσμια Ιατρική Εταιρεία, και ορκίζεσαι σε ό,τι πιστεύεις. Στην Ελλάδα ο όρκος του Ιπποκράτη υπάρχει, όπως εξακολουθεί να υπάρχει σε πάρα πολλά κράτη ακόμη. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι, ότι στα Αραβικά κράτη ορκίζονται ακόμη στον Ασκληπιό και τον Ιπποκράτη.

- Απίστευτο!

- Και όμως είναι αλήθεια. Ο όρκος του Ιπποκράτη είναι ο όρκος των ιατρών στα Αραβικά κράτη. Τον άφησαν αναλλοίωτο, και από εκεί παίρνει ο καθένας εκείνα τα κομμάτια, τα οποία τον αντιπροσωπεύουν. Έχουν και τον δικό τους τον όρκο από τον Ραζί και τον Αβικέννα. Αλλά τον όρκο του Ιπποκράτη τον ορκίζονται αυτούσια!

- Μιλήστε μας για τον Ασκληπιό.

- Η διαφοροποίηση, που θα μπορούσαμε να κάνουμε, είναι η εξής: Ο μεν Ασκληπιός ήταν θνητός βασιλιάς στην Τρίκη της Θεσσαλίας, τα δε παιδιά του, ο Μαχάων και ο Ποδαλήριος, πολέμησαν στην Τροία. Είναι ο Ασκληπιός, που συνέλεξε την εμπειρική, έως τότε, ιατρική γνώση. Πήγε στο Πήλιο, στον Κένταυρο Χείρωνα, έμαθε για την χρήση των φυτών, ποια βοηθάνε την μία αρρώστια, ποια την άλλη. Θεράπευε ακούραστος, τόσο που ο Δίας τον σκότωσε, επειδή ζημίωνε τον Άδη. Ήδη όμως ο γιος του ο Ποδαλήριος είναι παθολόγος, ο Όμηρος τον λέει διαιτητικό, ενώ ο Μαχάων είναι ήδη χειρουργός. Αυτό σημαίνει, ότι οι γνώσεις του Ασκληπιού, τις οποίες μετέδωσε, ήταν πάρα πολλές. Ο Ιπποκράτης έβγαλε την εμπειρική Ιατρική από την πρακτική και έκανε μία καθαρά επιστημονική Ιατρική. Η Ιερά Νόσος, η επιληψία, δεν έρχεται από τον Θεό, αλλά έχει τα ίδια στοιχεία ακριβώς με οποιαδήποτε άλλη ασθένεια.

Κρανία του 10.000 π.Χ., τα οποία έχουν υποστή κρανιοανατρήσεις. Οι στρογγυλεμένες οπές αποδεικνύουν, ότι τουλάχιστον κάποιοι από τους ασθενείς επέζησαν των πρώτων αυτών εγχειρητικών προσπαθειών. (Πηγή: Αρχείο καθηγητή Στ. Γερουλάνου.)

- Τα Ασκληπιεία πόσο επέδρασαν στην εξέλιξη της Ιατρικής;

- Τα Ασκληπιεία θα μπορούσαμε να τα παρομοιάσουμε με τα σανατόρια του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου. Τα σανατόρια αντέγραψαν ο,τι γινόταν στα Ασκληπιεία. Τα Ασκληπιεία δεν θεράπευαν οξείες ασθένειες αλλά χρόνιες. Για να πας στο Ασκληπιείο της Επιδαύρου, έπρεπε να πάσχeiς από ρευματισμούς, δερματοπάθειες, κάτι στα μάτια, όχι από οξεία σκωληκοειδίτιδα. Τα οξέα νοσήματα δεν θεραπεύονταν σε αυτά τα κέντρα. Πιθανώς στα τοπικά θεραπευτικά κέντρα.

- Δηλαδή υπήρχαν τοπικά θεραπευτικά κέντρα σε κάθε περιοχή; Υπήρχε εθνικό Σύστημα Υγείας και Ιατροφαρμακευτικής Περίθαλψης, όπως θα λέγαμε σήμερα;

- Ε.Σ.Υ. βέβαια δεν υπήρχε, αλλά θεραπευτικά κέντρα σίγουρα. Κάθε πόλη είχε το Ασκληπιείο της, ανάλογο μάλιστα με τα σανατόρια του 19ου αιώνα. Επίσης υπήρχαν αναμφισβήτητα και οι πρώτες βοήθειες. Όλο αυτό όμως που βλέπουμε σε ένα σανατόριο, δηλαδή να είναι ο αέρας καθαρός, να είναι ξηρός, να ανοίγει η ψυχή, να απασχολείται ο ασθενής με γυμναστική, θέατρο και με πάρα πολλές δραστηριότητες, να του δίνουν διαφορετικές δίαιτες ανάλογα με την περίπτωση, θεμελιώθηκε στα Ασκληπιεία. Από τα Ασκληπιεία είναι που προέκυψε η αρχαία Ελληνική Ιατρική και πολύ αργότερα τα σανατόρια. Εκεί γεννήθηκε η Γνώση, την οποία κωδικοποίησε ο Ιπποκράτης και ο Γαληνός αργότερα. Την κατέγραψαν, και με αυτόν τον τρόπον έγινε γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ μέχρι τότε παρέμενε ένα μυστικό μεταξύ των ιατρών. Μέσα στο Ασκληπιείο.

- Δεν είναι μειονέκτημα, που σήμερα οι Έλληνες ιατροί δεν μιλούν την αρχαία Ελληνική Γλώσσα;

- Και τα τρία μου παιδιά γεννήθηκαν στην Ελβετία, τελείωσαν ελβετικό γυμνάσιο και εκεί έμαθαν Αρχαία Ελληνικά! Στην Ελλάδα βέβαια τα Αρχαία Ελληνικά διώκονται με την πρόφαση, ότι τα ξέρουμε, και αφού τα ξέρουν όλοι, δεν χρειάζεται να τα μάθουμε, άρα «καλώς τα διώξαμε». Το θλιβερό αποτέλεσμα είναι, ότι στα Ιωάννινα, ως καθηγητής της Ιστορίας της Ιατρικής, ρώτησα τους πρωτοετείς φοιτητές, ποιος ήταν ο Ιπποκράτης, και το 24% από αυτούς, αντί να βάλει σταυρουδάκι εις το ότι ήταν αρχαίος Έλληνας ιατρός η έστω σύγχρονος του Θουκυδίδη, έβαλε το σταυρουδάκι στην λέξη στρατηγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου! Και να φανταστείτε, ότι οι φοιτητές αυτοί είναι οι αριστούχοι των ελληνικών λυκείων και είναι αυτοί που θέλουν να γίνουν γιατροί. Εκεί μας κατάντησε το εκπαιδευτικό σύστημα.

- Εκτιμάτε, ότι πρέπει να διευρυνθεί η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στα σχολεία μας;

- Το θεωρώ απαραίτητο, ότι ένας Έλληνας γιατρός πρέπει να ξέρει τέλεια τα Αρχαία Ελληνικά. Είναι γελοίο να πηγαίνουμε σε διεθνή συνέδρια και να βλέπουμε ελληνιστές γιατρούς, οι οποίοι μιλούν άπταιστα Αρχαία, να απαγγέλλουν τον Όμηρο, και οι δικοί μας να μην έχουν ιδέαν.

- Το εκπαιδευτικό σύστημα βοηθάει τις επιστήμες; Βοηθάει να πραγματοποιηθούν τα όνειρα των παιδιών;

- Πιστεύω ακράδαντα, ότι πρέπει να έλθουν και εδώ τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Έτσι θα επιτρέψουν στα παιδιά, τα οποία μόνον για δύο μόρια απέτυχαν στην Ιατρική και κατέληξαν να κάνουν Βιολογία η βρέθηκαν στο Πολυτεχνείο, να μπορούν να ασχοληθούν με αυτό, το οποίο θέλει η ψυχή τους. Μόνον όταν κάνης χόμπι την δουλειά σου, μόνον όταν την αγαπάς πάρα πολύ, τότε μόνον θα επιτύχεις. Εάν την ασκείς απλά σαν επάγγελμα, θα μείνεις πάντοτε μία μετριότητα, με ό,τι και αν ασχοληθείς. Τα πανεπιστήμιά μας είναι πάρα πολύ καλά, αλλά δυστυχώς λόγω της κομματικοποίησης των έχουν καταστραφεί, και έτσι ο νόμος-πλαίσιο είναι μεν στην καλή κατεύθυνση, αλλά χρειάζονται άλλοι 10 νόμοι στα επόμενα 10 χρόνια, προκειμένου να ξεκινήσουμε να βάζουμε κάποια τάξη. Δεν επιτρέπεται να γράφει ένας φοιτητής στον τοίχο του πανεπιστημίου και να μην αποπέμπεται. Ο τοίχος αυτός χτίστηκε με τον ιδρώτα των γονέων του.

XEIRURGIKA5
Μητροσκόπιο της Αρχαιότητας. Τα αντίστοιχα σημερινά όργανα ελάχιστα διαφέρουν.

- Όταν ο Μ. Αλέξανδρος έλαβε ένα γράμμα, που τον πληροφορούσαν, ότι ο ιατρός του πρόκειται να τον δηλητηριάσει, εκείνος έδωσε μεν την επιστολή στον γιατρό του, να την διαβάσει, την στιγμή που ο ίδιος έπινε το φάρμακο, που του είχε χορηγήσει. Τι δείχνει αυτό;

- Αυτό δείχνει την απόλυτη εμπιστοσύνη στον γιατρό του και όχι σε εκείνους, που ρίχνουν την λάσπη. Είναι ένα μεγαλείο ψυχής, το οποίο δύσκολα επανεμφανίζεται.

- Πόσο επηρεάζουν ο Ιπποκράτης, ο Γαληνός, ο Διοσκουρίδης την σύγχρονη Ιατρική σήμερα;

- Χωρίς τον Ασκληπιό, τον Ιπποκράτη, τον Γαληνό, τον Διοσκουρίδη ο κόσμος θα πέθαινε μαζικά από επιδημίες, πριν κλείσει τα 20 χρόνια του. Επίσης οι Βυζαντινοί ιατροί, όπως ο Αέτιος, ο Ορειβάσιος, ο Παύλος ο Αιγινήτης, που, όπως προαναφέραμε, διέσωσαν με μόχθο και κόπο την σπουδαία Γνώση των αρχαίων Ελλήνων, ανεξάρτητα από την πολιτική του Βυζαντίου, επηρέασαν βαθιά την σημερινή Ιατρική. Και μόνον το γεγονός, ότι την Χειρουργική του Παύλου του Αιγινήτη του 7ου αιώνος μ.Χ. την παρέλαβε η Σορβόννη το 1607 και με ιδιαίτερο ψήφισμα την έκανε υποχρεωτικό μάθημα, που επέζησε μέχρι την Γαλλική Επανάσταση, καταδεικνύει την αξία της. Επί 200 χρόνια οι Γάλλοι φοιτητές μάθαιναν Χειρουργική από το βιβλίο του Παύλου του Αιγινήτη, ο οποίος συνέλεξε τις γνώσεις των προγενεστέρων του. Οι πηγές του είναι στα αρχαία κείμενα, ξέρει την παλιά την τεχνική και την καλυτερεύει, γιατί σε αρκετά σημεία υποδεικνύει να μην εφαρμόζουν τον τάδε παλαιό τρόπο, αλλά τους προτείνει έναν καινούργιο.

Αξιοθαύμαστο είναι, ότι η Ιατρική του Γαληνού ασκούνταν από το 200 μ.Χ. μέχρι την Αναγέννηση, δηλαδή τουλάχιστον 1.300 χρόνια, αναλλοίωτη. Μάλιστα, όταν το 1.500 βρέθηκε από έναν ανατόμο ένα νεύρο να πηγαίνει διαφορετικά, ο ανατόμος είπε, ότι έχουν περάσει τόσες εκατοντάδες χρόνια, που το ανθρώπινο σώμα άλλαξε, όχι ότι ο Γαληνός είχε λάθος! Το ίδιο ισχύει και για τα Ιπποκρατικά κείμενα, τα οποία μέχρι και σήμερα μεταφράζονται σε όλες τις γλώσσες.

- Υπήρχαν εμβόλια και αντισυλληπτικά στην Αρχαιότητα;

- Ναι, υπήρχαν προφυλακτικά, κατασκευασμένα είτε από λεπτό δέρμα είτε από μεταποιημένο έντερο ζώου. Αυτό μεταφέρθηκε στην Αναγέννηση, με πιο γνωστό χρήστη τον Καζανόβα, που χρησιμοποιούσε προφυλακτικά από έντερο προβάτου. Δεν είναι σίγουρο για τα εμβόλια, μολονότι υπάρχουν μαρτυρίες από την Κίνα και τις Ινδίες, κυρίως για ευλογιά, αλλά και εκεί πολύ αργότερα.

Η χρήση του οίνου στην αρχαία Ιατρική

- Έχετε διατυπώσει την άποψη, ότι οι αρχαίοι Έλληνες ιατροί χρησιμοποιούσαν τα ελληνικά κρασιά ως αντισηπτικά και θεραπευτικά μέσα εναντίον πολλών ασθενειών.

- Οι αρχαίοι ιατροί χρησιμοποιούσαν τον οίνο, όχι το κρασί, ως αντισηπτικό. Η διαφορά μεταξύ κρασιού και οίνου είναι, ότι το κρασί προέρχεται από την ανάμειξή του με το νερό. «Δος μοι κράσιν οίνου», δηλαδή «δώσε μου κρασί ανακατεμένο με νερό», έλεγαν στον ταβερνιάρη, αλλά αργότερα αυτή η φράση παρέμεινε στην καθομιλουμένη ως: «δώσε μου κρασί». Ενώ η λέξη οίνος υπονοεί τον άκρατο οίνο, δηλαδή το ανόθευτο κρασί. Στην αρχαιότητα αραίωναν τον οίνο, και όλοι νομίζαμε μέχρι και πριν από 20 χρόνια, ότι το έκαναν, για να μην μεθύσουν. Σήμερα όμως αντιλαμβανόμαστε, ότι ο λόγος ήταν άλλος χάρις στον Καναδό γιατρό Μίλερ, ο οποίος μας απέδειξε, ότι, εάν ανακατέψεις ένα μέρος κρασιού με εννέα μέρη νερού, τότε σκοτώνει τα κολοβακτηρίδια, την σαλμονέλα του τύφου και το δονάκιο της χολέρας.

Οι αντισηπτικές ιδιότητες του οίνου ήταν γνωστές κατά την αρχαιότητα. Στην αριστερή φωτογραφία φαίνεται κρατήρας για την ψύξη του οίνου. Δεξιά εικονίζεται ο ίδιος κρατήρας σε τομή.

Έπρεπε όμως το μείγμα να παραμείνει τουλάχιστον 5-6 ώρες, και γι’ αυτό προσερχόταν στο σπίτι ο τρικλινάριος, πριν μεσουρανήσει ο Ήλιος έτσι, ώστε μέχρι το βραδάκι να έχει απολυμανθεί το νερό. Όλοι νομίζαμε, ότι το αλκοόλ, που έχει μέσα, δρούσε ως αντισηπτικό, αλλά όταν νερώσετε ένα κρασί, που έχει 15% αλκοόλ, θα σας μείνει το 1,5% αυτού του αλκοόλ. Δεν είναι λοιπόν το αλκοόλ, όπως απέδειξε ο Καναδός επιστήμων, που βοηθάει, αλλά είναι οι πολυφαινόλες, οι οποίες υπάρχουν μέσα στα κρασιά, τόσο στο λευκό, κυρίως όμως στο κόκκινο κρασί. Ως εκ τούτου οι φίλοι, που καλούσαν τότε στο σπίτι, δεν κινδύνευαν να πάθουν διάρροιες. Το λάδι και το κρασί χρησιμοποιήθηκαν και από τον Ιπποκράτη αλλά και από τους μεταγενέστερους. Τοποθετούνταν επάνω στην πληγή του τραύματος, και μετά έρριχναν κρασί και στον επίδεσμο, ώστε πάλι οι πολυφαινόλες να δράσουν ως αντισηπτικό. Για τον πυρετό χρησιμοποιούσαν τον λευκό οίνο, διότι είναι πολύ πιο ελαφρύς, πολύ πιο εύπεπτος από τον ερυθρό, είναι δροσερός, προσφέρει περισσότερες θερμίδες και η μεγάλη δόση του δημιουργεί πολύ λιγότερη τάση προς εμετό. Και η λέξη νερό άλλωστε προέρχεται από το «νεαρόν ύδωρ», δηλαδή το φρέσκο ύδωρ, «δος μοι νεαρόν ύδωρ».

Ο Γαληνός πρόδρομος της πενικιλλίνης

Στον Όμηρο υπάρχει ένα σημείο, όπου μας λέει, ότι «ο τρώσας και ιάσεται». Ο Τήλεφος, που είχε τραυματιστεί από τον Αχιλλέα, επιστρέφει σ’ εκείνον, για να τον γιατρέψει, και βλέπουμε, ότι ο Αχιλλέας ξύνει τα άρματά του πάνω από την πληγή. Και πάλι ο Καναδός ιατρός Μίλερ μας απέδειξε, ότι τα ρινίσματα χαλκού, όταν πέσουν επάνω σε μία πληγή, δημιουργούν στατικό ηλεκτρισμό, αλλάζοντας τον στατικό ηλεκτρισμό της μεμβράνης του βακτηρίου, και έτσι δεν μπορεί να πολλαπλασιασθεί. Μολονότι δεν το χρησιμοποιούμε σήμερα, οι ιατρικές γνώσεις, που συναντάμε στην Ιλιάδα, είναι εκπληκτικές και ίσως στο μέλλον να επανέλθουν.

Το πρώτο αντισηπτικό, που γνωρίζουμε, και το οποίο είναι καταγεγραμμένο σε ένα πλακίδιο της Γραμμικής Β της Κρήτης, είναι το δίκταμο. Το έκαναν και εξαγωγή στην Αίγυπτο ως αντισηπτικό και αιμοστυπτικό συγχρόνως. Έτριβαν τα φύλλα και τα τοποθετούσαν επάνω στην πληγή. Επίσης χρησιμοποιούσαν το μέλι ως αντισηπτικό και ισχυρό αντιβιοτικό. Ο Γαληνός πάλι χρησιμοποιεί την μούχλα πάνω από τις πληγές, από την οποία προέκυψε η πενικιλίνη.

XEIRURGIKA6Ο γιατρός Ιάπυξ περιποιείται τον πληγωμένο από βέλος Αινεία. Στην απεικόνιση αυτή ο Ιάπυξ είναι έτοιμος να εξαγάγει με μία λαβίδα την αιχμή του βέλους από το ανοιχτό τραύμα του δεξιού μηρού. Η επούλωση της πληγής όμως, θα επιτευχθεί μόνο με τη βοήθεια του θεραπευτικού βοτάνου, που φέρνει η ίδια η Αφροδίτη, η μητέρα του Αινεία. Ο Ιάπυξ θα τοποθετήσει το κρητικό θεραπευτικό βότανο δίκταμο, ένα από τα πρώτα απεικονιζόμενα χημειοθεραπευτικά (αναφέρεται σε Μινωική πινακίδα της β χιλιετίας π.Χ. ως εξαγώγιμο αγαθό από την Κρήτη στην Αίγυπτο), πάνω στο τραύμα, και αυτό θα επουλωθεί, όπως εξιστορεί ο Βιργίλιος. Τοιχογραφία από την Πομπηία, οικία του Σιρίκου (α΄ αι. μ.Χ).

Το χώμα χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται ακόμη σαν φάρμακο από την Εποχή του Ομήρου. Μην ξεχνάμε, ότι άφησαν τον Φιλοκτήτη στην Λήμνο, διότι το χώμα της Λήμνου, η Λημναία Γη όπως την ονόμαζαν, ήταν ήδη γνωστή για τις ιδιότητές της, και ήξεραν, ότι παραμένοντας ο Φιλοκτήτης στην Λήμνο και τοποθετώντας συχνά επάνω στην πληγή, που είχε προκληθεί από το δάγκωμα ενός δηλητηριώδους φιδιού, το Λημναίο χώμα θα θεραπευόταν. Δεν είναι τυχαίο, που έμεινε εκεί ο Φιλοκτήτης. Δεν τον εγκατέλειψαν όπως νομίζουμε, επειδή δεν μπορούσε να πολεμήσει, μπορούσαν να τον πάρουν μαζί τους, αλλά ήταν σίγουροι, ότι θα θεραπευόταν.

Η Λημναία Γη εξαγόταν και ήταν πανάκριβη την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, και την ονόμαζαν TERRA SIGILATA, είχε δηλαδή επίσημη ονομασία προέλευσης, ώστε να είναι σίγουροι, ότι ήταν από την Γη της Λήμνου. Σήμερα χρησιμοποιούν ανάλογο χώμα στον Άμπανο, στην Βόρειο Ιταλία, όπου κάνουν θεραπευτικά λασπόλουτρα για δερματικές παθήσεις, για ρευματισμούς, για τις φθαρμένες κλειδώσεις κ.λ.π. Θεωρείται ακόμη πάρα- πάρα πολύ θεραπευτικό.
XEIRURGIKA7

Αριστερά εικονίζεται ο Γαληνός και δεξιά το εξώφυλλο ενός από τα πρώτα βιβλία του που τυπώθηκαν (Βασιλεία 1538).

- Πως βλέπετε το μέλλον της Ιατρικής στην χώρα του Ιπποκράτη;

- Χωρίς συζήτηση, δεν είχαμε ουδέποτε πρόβλημα από γιατρούς στην Ελλάδα, διότι εδώ και δεκαετίες γιατροί γίνονται οι αριστούχοι. Από πλευράς ευφυΐας έχουμε τους καλυτέρους. Από πλευράς δεοντολογίας έχουμε ό,τι είχαμε πάντα. Πιστεύω, ότι με το σύστημα, που σιγά-σιγά θα μας επιβληθεί από την Ευρώπη, θα μπορέσουμε να πολεμήσουμε τις αδυναμίες μας. Γιατί κάθε Έλληνας, που πηγαίνει στο εξωτερικό, προκόβει; Γιατί εξελίσσεται με έναν πολύ γρήγορο και πολύ καλύτερον ρυθμό από ό,τι οι υπόλοιποι συνάδελφοί του; Πιστεύω λοιπόν, ότι, εάν εφαρμοσθούν και εδώ ορισμένες αρχές της Ευρώπης, τις οποίες εμείς διδάξαμε, αλλά εν συνεχεία τις καταδιώξαμε μέχρις εξαφανίσεώς τους, τότε ναι, πιστεύω, ότι το σύστημα θα βελτιωθεί. Δυστυχώς το Ε.Σ.Υ. μας έχει γεράσει. Βλέπουμε να γίνονται επιμελητές Α η Β άνθρωποι 60 ετών. Πως θα έχουμε νέα παιδιά, πως θα έχουμε νέο αίμα στον κλάδο και στα νοσοκομεία μας; Δεν μπορείς να παραμένεις στην ίδια βαθμίδα πάνω από 8 χρόνια. Πρέπει κάποια στιγμή να εξελιχθείς ως Α , ως διευθυντής, αλλά εάν δεν υπάρχει θέση, για να εξελιχθείς, τότε να αποχωρείς προς το ιδιωτικό επάγγελμα. Τόπο στους νέους, διότι τους χρειαζόμαστε.

Αγγελική Ρέτουλα


ΠΗΓΗ
http://www.freeinquiry.gr/pro.php?id=174


kykeon.ning.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: