Τετάρτη 11 Ιανουαρίου 2012

Εθισμός στο Ιντερνετ για τα Ελληνόπουλα!

Ατέλειωτες ώρες μπροστά στον υπολογιστή τους περνάνε τα Ελληνόπουλα. Μεγάλη έρευνα στα σχολεία όλης της χώρας δείχνει ραγδαία αύξηση του χρόνου που οι έφηβοι ξοδεύουν στο PC, ενώ καταγράφει και σαφείς ενδείξεις για εξάρτηση πολλών 15χρονων από το Ιντερνετ.

Τα αποκαλυπτικά στοιχεία προέρχονται από το τελευταίο τεύχος της πανελλαδικής έρευνας που πραγματοποίησε επιστημονική ομάδα του Ερευνητικού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ), με επικεφαλής την καθηγήτρια Αννα Κοκκέβη, σε δείγμα 4.944 μαθητών ηλικίας 11, 13 και 15 ετών (ΣΤ' Δημοτικού, Β' Γυμνασίου και Α' Λυκείου). Το συγκεκριμένο τμήμα της μελέτης επικεντρώθηκε στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και Ιντερνετ από τους εφήβους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν κατ' αρχάς ότι οι περισσότεροι μαθητές δαπανούν πολλές ώρες στον ψηφιακό κόσμο, ακόμη και τις ημέρες που έχουν σχολείο. Οι μισοί μαθητές (50,4%) αφιερώνουν από μισή έως 2 ώρες την ημέρα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή το Ιντερνετ, ενώ ένας στους τέσσερις (24,3%) δηλώνει ότι αφιερώνει περισσότερες από τρεις ώρες την ημέρα.

Τα ποσοστά αυτά είναι εντυπωσιακά, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2006 δύο ώρες ημερησίως μπροστά στον υπολογιστή ξόδευε μόλις το 14,2% των εφήβων, ενώ τουλάχιστον τρεις ώρες αφιέρωνε το 7,1%.

Οπως είναι αναμενόμενο, οι έφηβοι ξοδεύουν ακόμη περισσότερο χρόνο μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Τέσσερις στους δέκα μαθητές (41%) ασχολούνται με τον υπολογιστή και το Ιντερνετ τουλάχιστον 3 ώρες ημερησίως, ενώ περισσότερες από τέσσερις ώρες αφιερώνουν περίπου τρεις στους δέκα μαθητές (27,4%). Η αύξηση που παρατηρείται σε σχέση με το 2006 είναι τεράστια, αφού τότε τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 13,2% και 8,7%.

Η έρευνα καταγράφει επίσης τον χρόνο που δαπανούν οι σημερινοί έφηβοι στην άλλη τους αγαπημένη δραστηριότητα, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ανεξαρτήτως εάν αυτά παίζονται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, στο Ιντερνετ ή σε ειδικές κονσόλες. Οπως προκύπτει, ένας στους τρεις εφήβους (33%) παίζει τις καθημερινές από μισή έως 2 ώρες την ημέρα και σχεδόν ένας στους πέντε (18,6%) ξεπερνά τις 3 ώρες την ημέρα. Τα αντίστοιχα ποσοστά αυξάνονται κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου και φτάνουν το 54,4% και το 37,4% αντίστοιχα.

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΠΕΝΤΕ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΕΧΩΣ ONLINE

Οι ερευνητές επιχείρησαν να φωτίσουν και μια σχετικά ανεξερεύνητη πλευρά της σχέσης των εφήβων με την τεχνολογία, την εξάρτηση από το Ιντερνετ. Η έρευνα για το συγκεκριμένο θέμα εστιάστηκε αποκλειστικά στους 15χρονους μαθητές, και τα αποτελέσματα που έδωσε παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Πιο συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι σημαντικό ποσοστό μαθητών αναφέρει καταστάσεις που σχετίζονται με την εξάρτηση από το Ιντερνετ.

«Τρεις στους πέντε 15χρονους μαθητές (59,4%) παραμένουν στο Ιντερνετ περισσότερες ώρες από ό,τι αρχικά προγραμματίζουν, για δύο στους πέντε (42,3%) το Ιντερνετ βρίσκεται συνεχώς στο μυαλό τους, ενώ σχεδόν ένας στους τρεις (30,8%) χρησιμοποιεί το Ιντερνετ ως μέσο για να ξεφύγει από τα προβλήματά του και να ανακουφίσει δυσάρεστα συναισθήματα» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Υστερα από επεξεργασία όλων των στοιχείων, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι περίπου ένας στους έξι 15χρονους μαθητές (15,5%) παρουσιάζει συμπτώματα εξάρτησης από το Ιντερνετ! Μάλιστα τα ποσοστά είναι αντίστοιχα για αγόρια και κορίτσια (16,4 και 14,6% αντίστοιχα).

Κατάχρηση και διαταραχές

Ενα άλλο σημαντικό εύρημα είναι ότι η κατάχρηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή από τους εφήβους (περισσότερες από 3 ώρες την ημέρα) συνδέεται με ψυχολογικές και σωματικές διαταραχές, αν και παραμένει αδιευκρίνιστο αν η κατάχρηση αποτελεί την αιτία ή το αποτέλεσμα των διαταραχών. Το βέβαιο είναι ότι οι έφηβοι που αναφέρουν υπερβολική χρήση υπολογιστή και Ιντερνετ παρουσιάζουν σε σημαντικά υψηλότερα ποσοστά διαταραχές στα συναισθήματα και στις σχέσεις με τους συνομηλίκους τους, έλλειψη προσοχής, υπερκινητικότητα, καθώς και σωματικά συμπτώματα όπως πονοκέφαλο, πόνο στο στομάχι, νευρικότητα, δυσκολία στον ύπνο και ζαλάδες.

Οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι τα παραπάνω στοιχεία καταδεικνύουν την ανάγκη ευαισθητοποίησης των γονέων ώστε να προστατέψουν τα παιδιά τους από τους πιθανούς κινδύνους που κρύβει η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, αλλά και την ανάγκη ανάπτυξης παρεμβάσεων για τον περιορισμό της υπερβολικής ενασχόλησης των εφήβων με τα ψηφιακά μέσα.


ΣTAΘHΣ ΔEΛHΓIΩPΓHΣ
espresso

Δεν υπάρχουν σχόλια: