Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2012

Οι Τούρκοι έβαλαν στο μάτι τα λιμάνια μας

limani-cosco1


Με μια οθωμανικού τύπου τακτική, οι Τούρκοι προσπαθούν συνεχώς να πατήσουν πόδι στην ελληνική επικράτεια, δημιουργώντας προκεχωρημένα φυλάκια. Μέσω δύο «επιχειρηματιών» (Nihat Ozdemir και Sezai Bacaksiz της Limak Holding AS), οι οποίοι επιθυμούν να «επενδύσουν» στην Ελλάδα, οι εξ ανατολών γείτονες, παρακολουθούν μέσω των ανθρώπων τους εδώ τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης (ή καλύτερα εκποίησης) 12 ελληνικών λιμανιών, δείχνοντας να ενδιαφέρονται κυρίως για τα περιφερειακά λιμάνια και δη εκείνα στη Βόρια Ελλάδα, που θα τους δώσουν εύκολη πρόσβαση στη Βαλκανική (και μέσω της Εγνατίας Οδού).

Στον Πειραιά είναι πλέον για τα καλά οι Κινέζοι και οι Τούρκοι, οι οποίοι περιμένουν την έκθεση των συμβούλων του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας (Τράπεζα Πειραιώς & Morgan Stanley) ξέρουν ότι δεν τους παίρνει καθόλου.

Η τουρκική εταιρεία Limak Holding AS, έχει ως αντικείμενό της την ενέργεια, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, το τσιμέντο αλλά και τον τουρισμό (κυρίως ξενοδοχεία). Τώρα τελευταία, κινείται επιθετικά σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη, αγοράζοντας μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ προ ημερών πέρασε στα χέρια της έναντι τιμήματος 372 εκατομμυρίων δολαρίων, το μεγάλης στρατηγικής σημασίας λιμάνι της Αλεξανδρέττας. Η προαναφερόμενη εταιρεία, αναλαμβάνει το management για τα επόμενα 36 χρόνια. Επίσης, διαχειρίζεται μαζί με τη γαλλική Aeroport de Lyon, το αεροδρόμιο της Πρίστινα, στο Κοσσυφοπέδιο.

Φυσικά, στην Ελλάδα οι Τούρκοι δεν θα «παίξουν μπάλα» μόνοι τους, καθώς το ενδιαφέρον Κινέζων, Κορεατών, Γερμανών και Γάλλων επενδυτών για τα λιμάνια μας, είναι μεγάλο. Οι δε λόγοι εθνικής ασφάλειας που επιτάσσουν την απόρριψη κάθε τουρκικής πρότασης, είναι δεδομένοι, ιδιαίτερα μετά τις δηλώσεις του Μεσούτ Γιλμάζ, που αναδεικνύουν την εχθρική προδιάθεση της «ελίτ» της γείτονος κατά της Ελλάδας, αλλά και τις υπονομευτικές δράσεις (σαμποτάζ) εις βάρος μας.

elkosmos


Τούρκοι μεγιστάνες "κοιτούν" τα ελληνικά λιμάνια

Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Την διαδικασία ιδιωτικοποίησης 12 ελληνικών λιμανιών φέρονται να παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον δύο από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες της Τουρκίας. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες το ενδιαφέρον τους εστιάζεται σε μεγαλύτερο βαθμό στα περιφερειακά λιμάνια και την Βόρειο Ελλάδα και όχι στον Πειραιά και τις μονάδες που ενδέχεται να αποτελέσουν το Αττικό λιμενικό σύστημα.

Παρά τις αυτονόητες ενστάσεις που αναμένεται να υπάρξουν στην Ελλάδα σε περίπτωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από επιχειρηματικά συμφέροντα της γείτονος, καθίσταται σαφές ότι τα λιμάνια διαθέτουν σημαντικές προοπτικές προσέλκυσης επενδύσεων. Οι ίδιες πηγές, που προέρχονται από τον χώρο της επενδυτικής τραπεζικής, εξηγούν στο Capital.gr πως όταν στα τέλη Φεβρουαρίου-αρχές Μαρτίου κατατεθεί η έκθεση των συμβούλων (Morgan Stanley και Τράπεζα Πειραιώς) του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας και ξεκαθαρίσει ο τύπος της ιδιωτικοποίησης που θα προκριθεί θα ληφθούν και οι τελικές αποφάσεις των Τούρκων.

Το ενδιαφέρον, σύμφωνα πάντα με τις σχετικές πληροφορίες, αποδίδεται στους δισεκατομμυριούχους Nihat Ozdemir και Sezai Bacaksiz που ελέγχουν τον κατασκευαστικό όμιλο Limak Holding AS. Η Limak δραστηριοποιείται σε μεγάλα έργα εντός και εκτός Τουρκίας, στην ενέργεια (μεγάλα υδροηλεκτρικά και ανανεώσιμες), στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, την τσιμεντοβιομηχανία (11 μονάδες), τις συμμετοχές και τα ξενοδοχεία. Ο όμιλος που διαθέτει τεράστια επιρροή στην ευρύτερη περιφέρεια της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής κινείται επιθετικά στις τελευταίες ιδιωτικοποιήσεις μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και στις κατασκευές ενώ πριν από λίγες ημέρες αγόρασε έναντι 372 εκατομμυρίων δολαρίων το λιμάνι της Αλεξανδρέττας (Iskenderun).

Για την συγκεκριμένη επένδυση άντλησε κοινοπρακτικό δάνειο 245 εκατομμυρίων δολαρίων από 6 τράπεζες. Το business plan για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της ανατολική μεσογείου με ιδιαίτερα μεγάλη δραστηριότητα στο σιδηρομετάλλευμα καθώς υπάρχουν μεγάλες χαλυβουργίες στην περιοχή περιλαμβάνει και την επένδυση στον σταθμό φορτοεκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων του οποίου την δυναμικότητα θέλει να αυξήσει στα 1,3 εκατομμύρια teu. Υπενθυμίζεται η ανάλογη επένδυση της Cosco στον προβλήτα II και ΙΙΙ του ΟΛΠ.

Το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που ακολούθησε η Άγκυρα περιλαμβάνει την εκχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας του λιμανιού για 36 χρόνια. Ο δανεισμός της Limak είναι διάρκειας 13,5 ετών.

Ναυτιλιακές πηγές χαρακτηρίζουν το Ισκέντερουν σημαντική πύλη της νοτιοανατολική Μεσογείου.

Σύμφωνα με στελέχη ευρωπαϊκής επενδυτικής τράπεζας που μίλησαν στο Capital.gr το ενδιαφέρον των Τούρκων μεγιστάνων δεν πρέπει να θεωρείται το μόνο πέραν του δεδηλωμένου των Κινέζων, των Νοτιοκορεατών και άλλων Ασιατών όπως και των Γερμανών. Λόγω των αργιών των ημερών δεν στάθηκε δυνατή η επικοινωνία με εκπρόσωπο της Limak.

Πολιτικοί παρατηρητές εκτιμούν ότι οι δυσκολίες παραχώρησης ελληνικού λιμανιού σε τουρκικά συμφέροντα είναι πρακτικά ανυπέρβλητες αφού εγείρονται αυτονόητα θέματα εθνικής ασφάλειας. Αυτός αναφέρεται και ως εκ των λόγων που ενδεχόμενο ενδιαφέρον της Limak θα εστιαστεί σε περιφερειακά λιμάνια.

Παρά ταύτα θεωρείται πως το εύρος των ελληνικών ιδιωτικοποιήσεων και η στρατηγική σημασία πολλών εκ των λιμανιών που θα διατεθούν είναι τέτοια που θα προσελκύσουν πραγματικά σημαντικούς επενδυτές εφόσον βέβαια το ελληνικό δημόσιο επιτέλους προχωρήσει.

Σημειώνεται πως σύμφωνα με πηγές του υφυπουργείου εμπορικής ναυτιλίας το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης του Πειραιά και των υπολοίπων λιμανιών θα εξαρτηθεί από τις εκθέσεις των σύμβουλων που έχουν ήδη καθυστερήσεις. Τραπεζικές πηγές με τις οποίες επικοινώνησε το Capital.gr αναφέρουν σχετικά πως «οι εγγενείς δυσκολίες αυτής της ιδιωτικοποίησης, των λιμανιών, έχουν καθυστερήσει σημαντικά την έκθεση» της Πειραιώς και της Morgan Stanley.

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: